Skip to main content

Onze profielen

Onze vereniging bestaat uit verschillende profielen, hier lees je er meer over.

Voorzitter

Bestuur

Binnen het bestuur draagt de voorzitter de verantwoordelijkheid voor het algemene bestuursfunctioneren. De profielschets van de voorzitter bestaat uit de volgende elementen:
– heeft een persoonlijkheid die vertrouwen en natuurlijk gezag uitstraalt (geen last van eigen ego), en kan van daaruit een leidende en verbindende rol vervullen: vertrouwenwekkend, open en toegankelijk;
– heeft affiniteit met sport in het algemeen;
– heeft een visie op sport in relatie tot de actuele maatschappelijke ontwikkelingen;
– is een vernieuwer, niet zozeer door het ontwikkelen van nieuwe plannen, wel door bestaande plannen gericht en inspirerend te vertalen naar succesvolle realisatie en daarbij vernieuwingsimpulsen aan te brengen, te enthousiasmeren en te verbinden;
– is in staat om invulling te geven aan ‘besturen op hoofdlijnen’ en daarbij professionele ruimte te geven aan de directeur en de medewerkers van het bondsbureau;
– is in staat – waar nodig – afstand te nemen van de dagelijkse gang van zaken en een ‘helicopterview’ te kunnen hanteren;
– beschikt over daadkracht en besluitvaardigheid en over een zodanig analytisch vermogen dat ingewikkelde vraagstukken kunnen worden ontleed en helder worden gecommuniceerd;
– beschikt over een goede en verbindende vergadertechniek gericht op realisatie en inspiratie.

Secretaris

Bestuur

Taken en verantwoordelijkheden secretaris (op basis van model KNGU)

  • De secretaris heeft een leidende functie. Hij/zij is, samen met de overige bestuursleden, verantwoordelijk voor het laten plaatsvinden van ledenvergaderingen, het toezien op de naleving van de reglementen en het zorgdragen voor het voortbestaan van de vereniging.
  • De secretaris ondersteunt de voorzitter bij vergaderingen en is hij/zij vaak het aanspreekpunt binnen de vereniging.
  • De secretaris  bewaakt dat het in de algemene ledenvergadering vastgestelde verenigingsbeleid wordt uitgevoerd.

Taken: beheren van de agenda en termijnen bewaken;

  •  inschrijving bij de Kamer van Koophandel beheren;
  • overige bestuursleden op de hoogte houden van alle administratieve ontwikkelingen binnen de vereniging;
  • samen met de voorzitter en penningmeester opmaken van het jaarverslag en de jaarrekeningen;
  • zorgdragen voor een goede administratie en correspondentie van de vereniging;
  • toezien op de naleving van wet- en regelgeving (waaronder de AVG);
    optreden als informatieverstrekker binnen de vereniging;
    signaleren van en voldoen aan gemeentelijke, provinciale en overheidsverplichtingen.

Penningmeester

Bestuur

Profielschets Penningmeester

De penningmeester is lid van het bestuur en samen met de andere bestuurders verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen de vereniging. Specifiek draagt de penningmeester de verantwoordelijkheid voor alles met betrekking tot financiën. Alles wat met geld te maken heeft, gaat langs de penningmeester. Aan hem/haar de taak erop toe te zien dat de vereniging financieel gezond blijft en ervoor te zorgen dat alle doelstellingen van de vereniging financieel haalbaar zijn.

De profielschets van de penningmeester bestaat uit de volgende elementen:

· Het opstellen van de begroting en het bijhouden van de realisatie;

· Het zorgdragen voor de financiële jaarstukken (jaarrekening, balans, en begroting);

· Het opstellen van het financieel jaarverslag;

· Het uitleggen van het financiële beleid tijdens de ALV;

· Het voeren van een deugdelijke administratie van inkomsten en uitgaven;

· Het beheren van de geldmiddelen van de vereniging;

· Het regelen van de bankzaken;

· Het bestuur op de hoogte houden van de financiële stand van zaken van de vereniging;

· Het betalen van inkomende facturen;

· Het controleren en uitbetalen van declaraties van vrijwilligers.

Kortom, de penningmeester is een “number cruncher” die in staat is om overzicht te houden op de financiën van de vereniging. Tevens is de penningmeester in staat is om financieel vooruit te kijken en dit duidelijk over te brengen aan de andere bestuurders, maar ook de leden van de vereniging.

Bestuurslid TC

Bestuur

De Technische Commissie draagt zorg voor het inhoudelijke gedeelte van de vereniging, het turnen. Het beleid, de inhoud van de lessen, dat valt onder haar/zijn verantwoordelijkheid.

Het aansturen van de trainers, zorgdragen voor het gewenste opleidingsniveau en het vooruitkijken, taken waar het bestuurslid TC mee aan de slag gaat. Zo draagt het bestuurslid TC zorg voor:

  • voldoende aanwas van KSS1-trainers
  • duurzame jurypool
  • doorontwikkeling KSS-trainers
  • intervisie

Verder beschikt het bestuurslid TC over de volgende eigenschappen:

  • is in staat strategie en uitvoering te verbinden
  • is een teamspeler, die feedback geeft en daarvoor openstaat
  • is op zoek naar draagvlak
  • heeft gevoel voor lastige situaties en intermenselijke verhoudingen
  • zoekt bij verschillen van inzicht de dialoog
  • is gezaghebbend, toegankelijk en representatief
  • kan commissievergaderingen effectief en efficiënt voorzitten

Bestuurslid P&R

Bestuur

Het bestuurslid P&R is als lid van het bestuur medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van het door de leden vastgestelde beleid. Is in het bijzonder verantwoordelijk voor het op correcte wijze promoten van de vereniging door o.a. publiciteit in lokale- en regionale kranten en andere media (zowel intern als extern).

Taken/ verantwoordelijkheden

  • Bijwonen kaderoverleg 1 x per maand.
  • Bijwonen bestuursoverleg 1x per week half uurtje
  • Opstellen van een overall Pr-plan.
  • Het binnen de vereniging zichtbaar maken wat het belang van een goede PR

Bestuurslid SVSK

Bestuur

Het bestuurslid Sociaal Veilig Sportklimaat draagt zorg voor het opstellen en uitvoeren van het SVSK-beleid. Het doel is dat iedereen zich veilig voelt op de vereniging, zowel als sporter, als vrijwilliger en als trainer. Hiertoe zijn er een aantal taken opgesteld:

  • deelname aan bestuursvergaderingen 1x per week half uur
  • deelname aan kaderoverleggen 1x per maand
  • bewaakt de uitvoering van het verenigingsbeleidsplan
  • overlegt met alle bestuursleden die bij een bepaald onderwerp betrokken zijn
  • luistert naar vragen van leden en geeft deze door aan het betreffende bestuurslid
  • onderhoudt contacten met de KNGU en met collega functionarissen van andere verenigingen;
  • onderhoudt contact met VCP

IT-Guru

IT-Crowd

Your tasks will be:

  • Ensure that the WordPress website (sparta-delft.nl) is working well and runs up-to-date software.
  • Check regularly that the website backups are stored correctly and contain all the data.
  • Support editors of the website with using the features of WordPress, or setting up new features.
  • Check the webserver configuration (TransIP) and update it when necessary.
  • Manage Google Workspace (mostly emails and shared drive), including adding and removing users.
  • Support users of the Google Workspace on technical questions.
  • Help with the app (club-assistent.nl) with regard to technical issues or additional features.

Ledenadministrateur

Ledenadministratie

Een ledenadministratie is een cruciale taak binnen elke vereniging. Het stelt het bestuur in staat om de contributie te innen en geeft inzicht in de samenstelling van de leden en zorgt voor een goede organisatie van de vereniging.

Taken zijn

  • verwerken opzeggingen
  • 2x per jaar contributie innen
  • verwerken inschrijvingen
  • verwerken wachtlijst
  • bijwonen kaderoverleg 1x per maand om met trainers lessen door te nemen
  • bijwonen bestuursoverleg 1x per week half uurtje